maandag 16 september 2013

Rationalisering en Secularisering



Definitie Rationalisering
De definitie van rationalisering in de sociologie is de overgang van een traditionele naar een rationele samenleving die vanaf de industriële revolutie plaatsvond. Daarbij wordt de werkelijkheid in toenemende mate gesystematiseerd en geordend om de beheerbaarheid en voorspelbaarheid te vergroten. Het handelen gebeurt steeds meer op basis van de rede in plaats van traditie en dogma's. Kenmerken zijn het kapitalisme, efficiënt staatsbestuur, bureaucratierechtspraaksecularisering en de moderne wetenschap en technologie. Deze veranderingen hebben een overgang tot stand gebracht van de traditionele standenmaatschappij naar de moderne samenleving, oftewel de moderniteit

Wat vind ik?
Wat ik onder deze trend versta is het individueel en collectief handelen op een doordachte manier. Dat wil zeggen een bepaalde manier om zo efficiënt mogelijk te werk gaan en zodoende bereiken wat je wil. De manier waarop een organisatie met rationaliteit omgaat, kan zeer bevorderlijk zijn voor de interne communicatie, maar ook zeker naar de consument toe (de externe communicatie). Naar de werkelijkheid kijken en daarop inspelen is soms moeilijker dan volgens modellen te werk gaan, maar brengt een organisatie wel dichter bij de realiteit: wil een consument jouw product of niet? Loopt de samenwerking binnen de organisatie soepel genoeg om zo efficiënt mogelijk het doel te bereiken of kan ook daar nog aan gesleuteld worden? Ik refereer hierbij naar de samenwerking binnen een projectgroep: mijn projectgroep in dit geval. Naar de realiteit blijven kijken is van groot belang om doelen na te streven. Ook al zijn onze projecten vaak fictief, het is heel belangrijk om na te gaan wat jouw doelgroep nou echt wil. Zodoende kan je inspelen op hun behoeftes, die weer ontstaan doordat de doelgroep voor zichzelf denkt. Het zoeken naar een rationele verklaring voor het gedrag van deze groep is waar ons vak dan voornamelijk om draait. Bovendien zoek je de rationaliteit in een projectgroep ook bij jezelf. Wat voeg ik toe en waar liggen mijn kwaliteiten en valkuilen? Hoe zorg ik ervoor dat mijn projectgroep en ik nog efficiënter te werk gaan?

Definitie Secularisering
De definitie van secularisering is het proces waarin de religie langzamerhand aan sociale betekenis verliest en verdreven wordt naar het privédomein of zelfs helemaal verdwijnt. 
Wat vind ik?

In dit opzicht denk ik dat sommige sociologen religie gezien hebben als een manier om maatschappelijke cohesie en stabiliteit van een samenleving in stand te houden. Ik ga hierbij vanuit dat de rol van het christelijke geloof in de samenleving niet zozeer is uitgespeeld, maar wel is veranderd. Dat de Kerk en daarmee vooral God de mens daadwerkelijk zou kunnen genezen, zonder daarvoor (speciale) geneesmiddelen te gebruiken, werd voorheen als vanzelfsprekend beschouwd. Door de secularisering begonnen mensen bijvoorbeeld meer te geloven in de geneesmethode van professionele artsen. Daarbij speelt het minder-geloven niet eens een primaire rol, maar wel het geloof in andere dingen dan bijvoorbeeld de Kerk. Van religie blijft altijd nog een deel over rond de geboorte, de dood en het huwelijk, maar buiten dat vind ik dat de mens tegenwoordig vooral voort bestaat uit het geloof in hemzelf wat weer wijst op het individualisme. Voor jezelf uitmaken waarin jij gelooft of wat jij doet is hierin een belangrijk kenmerk. Je zou kunnen zeggen dat de cohesie hiermee de samenleving enigszins is onttrokken, maar brengt het minder-geloven in godsdiensten niet ook een bepaalde cohesie met zich mee? Het samen minder geloven is toch net zo belangrijk als het samen wel geloven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten